Home
Thursday, 24 May 2018
 
 
The American Dream Tisk
Napsal Administrator   
Tuesday, 30 October 2007
Harley-Davidson - symbol ameriky a žijící legenda, životní styl, nebo ikona, která už více než 100 let sjíždí z výrobních linek továrny v severoamerickém Milwaukee ve Wisconsinu. Tyto motorky jsou opravdu kultovní, o čemž svědčí také obrovské množství jejich vyznavačů po celém světě od Aljašky po Nový Zéland. Obzvlášť v jejich domácích USA jezdí nepřeberné množství nejrůznějších typů a modifikací. A jezdí na nich opravdu všichni - mladí i staří, malí i velcí, hubení i tlustí. Nikdy by mě nenapadlo, jak snadno se to může stát i mě!

Harley-Davidson je pojem. Znají ho už malé děti jako synonymum motorky. Je tak výjimečný, že se nedá prakticky k ničemu přirovnat. Ve srovnání s jinými motocykly má charakter tanku. Je obrovský, trochu neohrabaný, ale nádherný. Po projížďce americkou Arizonou ale člověk pomalu začne chápat, proč je ta motorka postavená právě tak, jak je. Měl jsem to štěstí a jeden z posledních modelů značky mi po jeden víkend říkal Pane. Najeli jsme spolu skoro 300 mil.

Jednalo se o Harley-Davidson Heritage Softail Classic, modelový ročník 2008, najeto měl jen lehce přes 2000 mil. Barva bílá, po stranách zadního kola dvě černé kožené brašny. Součástí standardního vybavení je poměrně velký čelní štít chránící jezdce proti větru a trochu zvýšená řídítka, která spolu s níže položeným sedlem umožňují velmi pohodlný posez. Mezi koleny jezdec svírá nádrž o objemu 5 galonů (cca 19 litrů), pod kterou bublá obrovské srdce s logem H-D. Pro tento modelový rok byl navíc jeho objem zvětšen z 88 na rovných 96 kubických palců, což odpovídá 1573 ccm. Nejvyšší výkon továrna Harley-Davidson tradičně neuvádí a faktem je, že to rozhodně není nejdůležitější. Mnohem zajímavější je hodnota nejvyššího kroutícího momentu motoru, která dosahuje 117 Nm při 3200 min-1. Sílu motoru přenáší na zadní kolo nová šestistupňová převodovka, jejíž poslední stupeň je velmi dlouhý a přispívá tak ke snížení spotřeby. Ta dosáhla během mojí projížďky hodnoty cca 6 l/100 km. Při síle motoru ale není problém ani na šestku vybrblat většinu stoupání bez nejmenšího zaváhání a o tom tahle motorka právě je. Od převodovky k zadnímu kolu vede místo řetězu u Harleye tradiční ozubený řemen, který zajišťuje hladkou jízdu a je méně hlučný. Obě kola mají průměr 16", zadní pneumatika má šířku 150 mm. Kola jsou standardně ocelová s výpletem, za příplatek lze ale objednat litá kola z lehkých slitin. O zpomalení více než 350 kg těžkého stroje se stará na každém kole jeden brzdový kotouč, který je vpředu osazen 4-pístkovým třmenem a vzadu 2-pístkovým. Nezbytným doplňkem ja pak samozřejmě spousta chromu.

Po úvodní obhlídce usedám do sedla. Klíček je bezkontaktní a stačí jej tedy mít v kapse. Zapínám zapalování a stiskem tlačítka probouzím motor k životu. Ten zaburácí, mačkám spojku, řadím jedničku a pomalu se rozjíždím. Motor má plynulý zátah prakticky z volnoběžných otáček, a tak je možné velmi rychle naskládat další rychlosti a po městě si v klidu bublat na pětku. Když ale motoru povolíte uzdu a pořádně ho přikrmíte, vyrazí za odpovídající zvukové kulisy velmi rychle kupředu. To se pak i američané, zvyklí na podobné projevy, začnou otáčet a uznale pokyvovat hlavou. Je nutné podotknout, že Harley není tak úplně stavěný na průjezdy ostrých zatáček. Většinou je nutné s ním najíždět zeširoka jako s autobusem.

Na začátku jsem psal, že člověk začne pomalu chápat, proč je ta motorka postavená právě tak, jak je. Ve srovnání s jinými je totiž velká, neohrabaná, má velký motor s obrovským kroutícím momentem. Na druhou stranu je ale pohodlná (tedy alespoň pro řidiče, spolujezdec za mnou vydržel asi hodinu a pak utekl zpátky do křesla Ultra Classic Electra Glide, čemuž už neříkám motorka, ale nejmenší auto v americe). Je postavená k tomu, aby s ní bylo možné plynule překonat stovky mil po amerických silnicích, na kterých moc vyloženě ostrých zatáček nenajdete a kde se vysoká rychlost poměrně tvrdě trestá. Tady je motorka ve svém živlu a jede kopec nekopec.

Harley-Davidson má v sobě něco zvláštního. Je to stroj vyrobený na počátku 21. století a je bezesporu moderní. Má elektronické vstřikování paliva, bezkontaktní klíček, alarm, modely jako Ultra Classic mohou mít např. ABS nebo autorádio se čtyřmi reproduktory (a hraje pěkně, taky jsme vyzkoušeli :-)). Přesto má ale atmosféru, jako by byl vyrobený nejpozději tak v letech padesátých. Ta spousta chromu, unikátní posez za řídítky, ten nezaměnitelný zvuk. Takové motockykly zkrátka nikdo jiný nevyrábí. Jsou na světě motorky pohodlnější, jsou i motorky rychlejší a hlavně jsou motorky, které se lépe a snadněji ovládají. Ale žádná není Harley a právě pro jeho vlastnosti a nectnosti jej lidé milují.


Fotogalerie z výletu na Harleyi jsou k dispozici ve Fotogalerii.

Harley Davidson Heritage Softail Classic 2008


K tomuto článku nebyl vložen žádný komentář.
Please login or register to post comments.
J! Reactions 1.09.01 • General Site License
Copyright © 2006 S. A. DeCaro
 
< Předch.   Další >
 
Top! Top!